عجيب‌ترين وقف‌های ايــران؟


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود




وقف بعدی به اسم اصغر بیگ خرمیـزی است كه سال
۷۲ به ثبت رسیده است.
با پـول حاصل از این وقف،تعدادی از كسانی كه پـول كافی برای كوتاه كردن موهایشان ندارند،بطور رایگان اصلاح می‌شوند
.

واقف یكی از سنت‌های حسنه‌ای است كه اسلام به آن سفارش بسیاری كرده است.
این رسم اسلامی،درایران قدمتی طولانی دارد و اماكن و اثاثیه مختلفی برای رفاه انسانها وحتی حیوانات وقف شده است.
این گزارش كه با همكاری روابط عمومی اداره اوقاف كشور و مجله سرنخ تهیه شده است،به بررسی عجیب‌ترین وقف‌های ثبت شده در ایران می‌پردازد
.

 

 یـزد شهر وقف‌های عجیب و جالب

یزد جزو شهرهای مذهبی و تاریخی ما به حساب می‌آید و به همان اندازه كه از نظر تاریخی جذابیت دارد،پـر از وقف‌های خاص است.یكی از عجیب‌ترین وقف‌هایی كه در روستاهای این شهر وجود دارد وقفی درخصوص طعمه سگ‌های كور است.

مریم عظیمی كارشناس اداره اواقف شهرذ یزد درخصوص وقف‌نامه‌ای كه به طعمه سگ‌های كور مربوط می‌شود می‌گوید:
واقف این وقف‌نامه مشخث نیست اما خواسته واقف این است كه درآمد و منافع اراضی‌ای كه دارد صرف طعمه برای سگ‌های كور و ناتوان شود.
در همان روستا وقف دیگری داریم برای حمام‌ها.
این موقوفه كه در كتابچه موقوفات یزد به ثبت رسیده است حكایت از آن دارد كه خواسته شخص واقف این است كه منافع حاصل از زمین‌هایش صرف لوازم حمام اهالی شود.

وقف گربه‌ای در یـزد

شجریان متولی امور وقف در اداره اوقاف مهریز،درخصوص سه وقف جالبی كه در این شهر وجود دارد،توضیحات كوتاهی برایمان می‌دهد«یكی از وقف‌ها،موقوفه گربه‌ای» نام دارد.

دراین وقف كه وقف‌نامه آن موجود نیست،مبلغی در نظر گرفته شده است.برای خانواده‌هایی كه گوشت‌هایشان را گربه می برد.

طبق این موقوفه اگر خانوده‌ای گوشتی داشت و توسط گربه ربوده شد،می‌تواند به اداره اوقاف مهریز مراجعه كند و پول گوشت را بگیرد.
موقوفه بعدی كه به موقوفه محمد حسن معروف است مغازه‌ای است كه از سال
۱۳۵۴ وقف شده برای اینكه درآمد حاصل از آن برای آب بهداشتی منطقه صرف شود.وقف به این شكل است كه با درآمد این مغازه،‌نمک تهیه می‌شود و آن را در آب انبارها می‌ریزند تا آب‌ها گندیده نشوند و مردم بتوانند آب شرب قابل خوردن داشته باشند.وقف بعدی به اسم اصغر بیگ خرمیزی است كه سال ۷۲ به ثبت رسیده است.با پول حاصل از این وقف،تعدادی از كسانی كه پول كافی برای كوتاه كردن موهایشان ندارند،بطور رایگان اصلاح می‌شوند.


ناهار اغنیا

یكی از عجیب‌ترین وقف‌های ثبت شده در مشهد وقف برای برپا كردن ضیافتی برای ناهار است. البته تا اینجا كه همه چیز طبیعی است اما زمانی این وقف عجیب و غریب می‌شود كه بدانید این ناهار مخصوص اغنیاست.

درست برعكس وقف‌های دیگر كه برای فقرا صورت می‌گیرد.
روابط عمومی موقوفات استان قدس در گفت‌ و گوی كوتاهی كه با ما داشت،‌درخصوص این مساله صحبت‌های جالبی كرد:
«این وقف،از قدیمی‌ترین وقف‌های مشهد مقدس است.
در این وقف نامه آمده تا زمانی كه خود واقف زنده است،خودش این مراسم را انجام دهد و بعد از آن هم فرزند ذكور خانواده،این مراسم را هر ساله اجرا كند.»

هرسال مصادف با سوم شعبان،میـلاد امام حسین(ع) در تالار تشریفات استان قدس رضوی، ضیافتی برپاست كه به«ناهار اغنیا»شهرت یافته است.

در این جشن،مسئولان عالی‌رتبه استانی حضور دارند.هزینه‌ای كه صرف این ناهار می‌شود از محل درآمد موقوفه كه املاک واقف در روستای «انابد» كاشمر است،به دست می‌آید.به گفته حاضرین در این ضیافت،این مراسم آنقدر باشكوه و مجلل است و نوشیدنی‌ها و اغذیه آن از مواد مرغوب تهیه می‌شود كه نمونه‌اش را در كمتر مراسمی می‌توان دید.

پیشینه این وقف به صدها سال قبل برمی‌گردد به زمانی كه میرزافتحعلی خان پسر حاجی میرزا علی‌اكبر قوام‌الملک كه به «صاحب دیوان» معروف است.
وقف‌نامه‌ای داشت كه در آن آمده بود:
«روز سوم شعبان یعنی تولدامام حسین(ع)،بخشی از درآمد موقوفه را در تالارتشریفات آستان قدس رضوی از بهترین خوراک ها و نوشیدنی‌های فصل
انتخاب كنید و از تجـار و بازرگانان و حاكمان و اعیـان و اشـراف دعـوت كنید تا در جلسه بیـایند و واعظ شهیری را بیـاورید تا در این جمع سخن بگـوید.»

در وقف‌نامه قید شده غذاها ۷رقم باشدكه شامل سوپ،۲رقم برنج،كوكوی شیرین،سالاد، گوشت و یک رقم خورش است كه از مرغوب‌ترین موادخوراكی تهیه شده است.

هر سال مصادف با سوم شعبان در تالار تشریفات آستان قدس رضوی،ضیافتی بر پاست كه به «ناهار اغنیا» شهرت یافته است.
هزینه‌ای كه صرف این ناهار می‌شود از محل درآمد موقوفه كه املاک وقفه در روستای «انابد»‌ كاشمر است،به دست می‌آید.
به گفته حاضرین در این ضیافت،این مراسم آنقدر باشكوه و مجلل است و نویدنی‌ها و اغذیه آن از مواد مرغوب تهیه می‌شود كه نمونه‌اش را در كمتر مراسمی می‌توان دید.

 ۵۰۰ هزار دلار برای خرید گوشت

یكی از جدیدترین وقف‌هایی كه در شیراز به ثبت رسیده است،مربوط به حاج عبدالله معطری است كه۸۲ سال سن دارد.زمانی كه با فاضلی وكیل و نماینده حقوقی او صحبت كردیم،متوجه شدیم او سال‌ها در مدرسه نابینایان به عنوان معلم فعالیت داشته و در حال حاضر سال‌هاست كه بازنشسته شده است.

به گفته فاضلی،معطری كه خودش نیز از افراد روشندل است،۵۰۰ هزار دلار سپرده ارزی،دارد كه سود حاصل از آن را برای نابینایان وقف كرده است.وقف او به این شكل است كه به هر فرد نابینا ماهیانه ۳ كیلوگرم گوشت داده شود.

قصد معطری این است كه وقف خودش را از شیـراز شروع كند و بعد آن را به نابینایان فارس و سراسر ایران گسترش دهد.

سیم كارت رند برای امامـزاده

زمانی كه با بهمنی رییس اداره اوقاف داراب تماس گرفتیم تا درخصوص سیم كارت رند وقفی كه در این شهر به ثبت رسیده است صحبت كنیم،متوجه شدیم كه خلیل مرعشی كه این وقف را انجام داده، ۲۹ سال بیشتر ندارد.

خلیل كه در اطراف نی‌ریز شیراز به دنیا آمده و شغل آزاد دارد،در صحبت كوتاهی كه با ما داشت گفت:تنها چیزی كه داشتم یك سیم كارت رند كد ۱ بود كه به دلیل علاقه‌ قلبی‌ام آن را به اداره اوقاف دادم تا برای امامزاده این شهر وقف شود.

وقف‌های عجیب در خارج از ایران

یكی از وقف‌های جالب كه می‌توان از ان نام برد در لبنان وجود دارد.موقوفه‌ای كه برای رفاه حال بیماران است.در این موقوفه كه به سال ها قبل برمی‌گردد واقف لبنانی این وقف نام وقف خود را «وقف جمله» گذاشته است.

براساس این وقف،درآمد حاصل از این موقوفه صرف این می‌شود كه ۳ نفر استخدام شوند.تا هر روز به شهر بروند،وارد بیمارستان شوند،بر بالین بیماران بنشینند و با آنها درخصوص بیماریشان صحبت كنند.جملاتی كه طبق وصیت موقوفه باید در این دیدار رد و بدل شود،جملات مثبت و پرانرژی كه باعث می‌شود روحیه بیمار بالا برود.

تله‌موش زنده‌گیر و زمین بند گربه‌ای در خراسان جنوبی

زمانی كه لیست موقوفه‌های عجیب و خاص را نگاه می كردیم به وقف جالبی برخوردیم كه به شهر بشرویه استان خراسان جنوبی برمی‌گردد.
در این شهر دو وقف وجود دارد كه قدمت آن به سال‌ها قبل بازمی‌گردد و آنقدر قدیمی است كه حتی وقف‌نامه آن نیز موجود نیست.

خدایی مسئول اوقاف شهربشرویه درخصوص این وقف می گوید:
وقف بندگربه‌ای یكی از وقف‌های قدیمی و مجهول‌الهویه است كه در اثر گذر زمان وقف‌نامه آن گم شده است.
این وقف از
۳۰۰ سال قبل شروع شده است.

این نشان می دهد كه مردم چقدر به حقوق حیـوانات اهمیت می‌دادند.
ماجرای این موقوفه كه دهان به دهان گشته،به این شكل است،زمینی كه صاحب اولیه‌اش آن را برای جلوگیری از آزار و اذیت گربه‌ها وقف كرده است.

واقف این وقف،زمینش را صرف این كرده بود كه اگر گربه‌ای گوشت خانه‌ای را برد،صاحبخانه در بشرویه حق نداشت گربه را به دلیل ربرودن گوشت مرود آزار قرار دهد و همینطور نمی‌توانست كسی را برای اینكه حواسش به گوشت نبوده مورد مواخده قرار دهد صاحب خانه تنها كاری كه باید انجام می‌داد،این بود كه برود درخانه واقف و هزینه گوشت را بگیرد.وقف دیگری كه دربشرویه وجود دارد و بسیار جالب است،تله موش زنده‌گیر است این تله‌موش كه شبیه جعبه‌‌ای است كه چهار در دارد اختراع یكی از مردم است برای اینكه از كشته شدن موش‌ها جلوگیری كند.

این وقف كه متولی‌اش زنده نیست و قدمت آن به سال‌ها قبل برمی‌گردد.
به این شكل است كه این تله‌موش‌ها در محل تجمع موش‌ها گذاشته می‌شد تا آنها بدون آسیب دیدگی در آن حبس شوند و بعد بدون اینكه كسی آنها را بكشد یا از بین ببرد.‌
در دل طبیعت رها شوند. این تله موش اختراعی در حال حاضر در موزه نگهداری می‌شود و مردم هر ساله از آن دیدن می‌كنند.»

وقف‌های میلیاردی

وقف‌هایی كه درباره آنها صحبت كردیـم،از نظر ثبت عجیب و غریب بـودند اما شاید جالب باشد بدانید كه واقف‌های میلیاردی كشورمان
چه كسانی هستند،كسانی كه حاضـر هستند مثلاً
۱۰ میلیارد از ثـروتشان را وقف كنند و حتی در خصـوص آن كلمه‌ای صحبت نكنند.

۷ میلیارد تومان

یكی از وقف‌های میلارد تومانی كه یک ماه قبل به ثبت رسید.در شهر مشهد اتفاق افتاد.
حسن ربیعی سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه كشور این وقف را بزرگ‌ترین وقف سال
۹۱ نامید و در این خصوص گفت:
«واقفین سه نفر از اعضای یک خانواده اصفهانی مقیم مشهد هستند.
به نام‌های عصمت،رضا و حسنعلی اعضای این خانواده
۴ واحد مسكونی و تجاری خودشان را در شهر مشهد وقف كردند تا صرف مسائل دینی شود.»

۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان

رجبعلی.م  واقفی است كه یک قطعه زمین به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان و همینطور ۳ میلیارد تومان پول نقد را برای ساخت مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی وقف كرد.

 ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی

چندروز قبل یک خـانـه باغ ۳میلیارد و۵۰۰ میلیـون تومانی توسط حجت‌الله حشمتی در راه رضای خـدا وقف شد تا درآمد آن صرف معالجه كودكان سرطانی و بیماران بی‌مضاعف و فقیر شود. زمانی كه با آقای حشمتی صحبت كردیم.
این واقف خبر درباره انگیزش از این وقف گفت:من به شكرانه سلامتی خودم و خانواده‌ام این وقف را انجام دادم.
راستش زمانی كه شنیدم یک كشاورز كه از مال دنیا دو قطعه زمین دارد،یكی را برای طعمه سگ‌های نابینا وقف كرده راغب شدم تا این كار را انجام بدهم.

۲ میلیارد تومانی

مریم طباطبایی فخار خانه‌ای كه از سهم الارث پدرش به او رسیده است و ۲ میلیارد تومان ارزش دارد را واقف كودكان یتیم و بی‌سرپرست كرد.
این زن
۴۴ ساله كه خودش دارای ۲ فروند است.درخصوص وقفی كه انجام داده در گفت‌ وگوی كوتاهی كه داشت گفت:
«پدر و مادرم زمانی كه زنده بودند همیشه در ماه مبارک رمضان افطاری می‌دادند.
برای همین من هم منزل مسكونی‌ای را كه از آنها به من ارث رسیده بود رابه مؤسسه گلستان علی اهدا كردم.»
منزل مسكونی مریم طباطبایی فخار در دو طبقه به مساحت
۳۸۵ مترمربع در منطقه سناباد مشهد واقع شده است.

یک میلیارد تومان

وقف میلیاردی دیگر به مازندران برمی گردد.
سهرابی مدیركل اوقاف و امور خیـریه مازندران درباره وقفی كه ماه گذشته در اداره اوقاف آنها به ثبت رسیده است گفت:
«یكی از خیرین نیكوكار به اسم ابوالفتـح دهقانكار به اداره اوقاف تنكابن مراجعه كرد و سه باب مغازه و
۱۵۰ متـر زمیـن كه
قیمت آن حدود
۱ میلیارد تومان برآورد شده است را در راه رضای خدا وقف كرد» از آنجا كه آقای دهقانكار پدرشهیداست،
اموال خود رابرای مراسم ترحیم و عزاداری در مساجد وقف كرده است.

یک میلیارد تومان

به گفته آقای محمدیان - مدیر امور اوقاف و خیریه لرستان - در هفته اخیر یک وقف یک میلیاردی در این استان به ثبت رسیده كه درآمد حاصل از آن صرف وضعیت سالمندان می‌شود.

مصطفی دارابی واقف ۴۰ ساله لرستانی یک روز وقتی تصمیم گرفت به دیدار سالمندان برود و با مشاهده وضعیت نابسامانی كه یكی از آنها داشت،تصمیم گرفت مقداری از ثروت خود را وقف كند.بعد از این ماجرا،این مرد ۲۰ هكتار از ملک مزروعی خود را كه بالای یک میلیارد تومان ارزش دارد با تمام امكانات و متعلقات وقف ساخت سرای سالمندان و خانه یتیمان و نگهداری از آنها كرد.  


اقتصاد ایـران آنلاین

 




:: موضوعات مرتبط: مطالب مذهبی , تاریخی , ,
:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : Bahram
ت : یک شنبه 11 فروردين 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:









نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان Harmonic... و آدرس bahram3.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com